معرفی جامع انواع مدل گز اصفهان

انواع مدل گز اصفهان

گز اصفهان یکی از محبوبترین شیرینی این شهر است؛ این شیرینی بافتی نرم و کشسانی داشته و بهترین گزینه برای پذیرایی در مهمانی ها و مجالس خاص شما است.

محبوبیت گز اصفهان به قدری است که علاوه بر مردم اصفهان، مردم کشور های دیگر نیز از آن استقبال می کنند.

مواد اولیه به کار رفته در ترکیبات این شیرینی جذاب عبارت است از سفیده تخم مرغ، گلاب، شکر و گلوکز. پیشنهاد می کنیم مطلب « حقایقی در مورد گز که نمی‌دانید» را حتما مطالعه کنید. در این مطلب اطلاعات جالبی را در مورد تاریخچه گز و نحوه تولید آن خواهید خواند. این شیرینی سنتی و اصیل ایرانی در انواع مختلفی تولید و بازار عرضه میشود. در ادامه انواع مدل گز را معرفی خواهیم کرد.

 

 

انواع مدل گز اصفهان

 

گز اصفهان را می توانید بر اساس دو معیار دسته بندی کنید؛ دسته بندی بر اساس نوع بسته بندی و مغزیجات به کار رفته در آن؛

 

انواع گز براساس نوع مغز

 

انواع گز براساس نوع مغز

 

در ابتدا برای تولید گز از پسته کرمان استفاده می کردند؛ اما رفته رفته مغزیجات دیگری مانند بادام، گردو و فندق نیز در تولید گز مورد استفاده قرار گرفت.

کیفیت، درصد و نوع مغز استفاده شده در گز، به صورت مستقیم روی قیمت آن تاثیر خواهد گذاشت.

 

گز بادامی

 

اگر می خواهید برای اولین بار گز اصفهان را امتحان کنید، پیشنهاد میکنیم از گز بادامی شروع نکنید!

بله؛ گز بادام درختی می تواند همزمان شما را عاشق این شیرینی کند و هم می تواند کامتان را تلخ کند!

می دانید که بادام درختی نسبت به پسته سفت تر بوده و هم‌چنین احتمال تلخ بودن آن زیاد است. بنابراین اگر از برند معتبری خرید نکنید، قطعا از خوردن این گز منصرف خواهید شد.

برند های معروف تولید گز، با بو دادن بادام در زمان و حرارت مناسب، کمک می کنند تا بادام ترد تر بشود. هم‌چنین بادام های استفاده شده در فرایند تولید این گزها، کیفیت بالاتری داشته و در نهایت نیز گز گرانتری دارند.

به این نکته توجه کنید که برندهای ناشناخته به جای استفاده از بادام درختی، از بادام زمینی استفاده می کنند. این مدل گز اصلا طعم خوبی ندارد.

 

 

گز پسته ای

یکی دیگر از انواع مدل گز، گز پسته ای است؛ گز پسته ای قدیمی ترین و محبوب ترین نوع گز در اصفهان است.

در تولید گز از انواع مختلفی از پسته استفاده می کنند؛ اما بهترین پسته هایی که در گز استفاده میشود، پسته کله قوچی و فندقی است. این دو نوع پسته چربی کمتری داشته و رنگ سبز آنها جلوه خاصی به گز می دهد.

قیمت جهانی پسته می تواند سبب تغییر قیمت گز اصفهان شود؛ همچنین میزان درصد پسته نیز تعیین کننده قیمت گز است. شما می توانید این شیرینی جذاب و خوش طعم را از گز اصفهان تهیه کنید.

 

 

گز گردویی

 

همانطور که میدانید کشور ما یک کشور کوهستانی با قابلیت پرورش گردو است؛ از این رو تولید گز گردویی به راحتی امکان پذیر است. از گردو علاوه بر شیرینی جات، در پخت غذاهایی نظیر فسنجون استفاده میشود‌.

گردو به دلیل چربی بالا، طعم متفاوتی را در گز ایجاد می کند. همچنین قیمت گردو نسبت به پسته بسیار کمتر است؛ به همین دلیل کز گردویی قیمت مناسب‌تری نسبت به گز پسته ای دارد.

به این نکته توجه کنید که گردو به دلیل چربی بالا ماندگاری کمتری دارد. شما می توانید این مدل گز را نهایت تا دو ماه نگه دارید.

 

 

انواع گز از نظر مدل بسته بندی

انواع گز از نظر مدل بسته بندی

 

گز ها را می توان با توجه به نوع بسته بندی که دارند نیز دسته بندی کرد. در واقع در این دسته گزها از نظر طعم تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ بلکه تنها نوع و شکل بسته بندی آنها متفاوت است.

 

گز آردی

 

گز آردی اصیل ترین و قدیمی ترین نوع گز در اصفهان است. این نوع گز در شکل های مربع و دایره برش زده شده و به بازار عرضه میشوند. برای جلوگیری از خشک شدن گز ها و تغییر طعم، آنها را در بستری از آرد قرار می دهند.

لازم به ذکر است که گز آردی را می توان در تمامی طعم های ذکر شده تولید کرد.

شاید مراحل تولید گز آردی برایتان جذاب باشد؛ در ادامه به آن پرداخته ایم.

برای تولید گز آردی، ابتدا گز از دستگاه مخصوص خارج شده و روی سینی های بزرگی قرار میگیرد. هر سینی تقریبا ۴۰ کیلوگرم وزن دارد که در نهایت به قطعه های کوچک ۱.۵ کیلوگرمی به نام « سر» تقسیم میشود.

در گام بعدی تکه ها را به کمک وسیله ای به نام « لولکن » به صورت تکه های باریکی برش میزنیم و در مرحله اخر این نوارها به صورت دایره یا مربع در می آید.

 

گز لقمه ای

گز لقمه ای

 

گز لقمه ای در واقع همان گز آردی است که هر تکه آن دارای بسته بندی منحصر به فرد می باشد. این نوع بسته بندی سبب شده است تا گز لقمه ای ماندگاری بیشتری داشته و کیفیت آن حفظ شود.

 

گز لقمه ای مانند سایر گز ها ترکیبی از سفیده تخم مرغ، شکر، گز انگبین و گلوکز است که مغزهای مختلفی در آن به کار رفته است.

شما می توانید این مدل گز محبوب را از فروشگاه های گز سراسر کشور تهیه کنید.

از مزیت‌های دیگر گز لقمه ای نسبت به گز آردی می توان به حمل آسانتر آن اشاره کرد. نگهداری از این مدل گز بسیار آسان‌تر است و نیازی به فریزر و یا فضای خشک ندارد. چرا که پوشش روی هر تکه گز از آن به خوبی مراقبت میکند.

هم‌چنین گز لقمه ای گزینه بهتری برای پذیرایی و یا سوغاتی می باشد؛ چرا که به راحتی قابل استفاده در ظرف بوده و می توان به هر نقطه ای از جهان نیز آن را فرستاد.

 

 

خرید انواع مدل گز

 

در گذشته شکل و نوع بسته بندی گز ها مانع از صادرات آن در حجم بالا میشد؛ اما امروزه علاوه بر طعم، بسته بندی های متنوع نیز دست تولیدکنندگان و صادرکنندگان را باز گذاشته است.

محبوبیت این شیرینی به حدی است که تولیدکنندگان گز های صادراتی را با ترکیبات و بسته بندی با کیفیت تری آماده و صادر می کنند.

شما میتوانید این سوغاتی بی نظیر اصفهان را با بهترین قیمت و کیفیت از فروشگاه گز اصفهان تهیه کنید.

علاوه بر فروش حضوری در میدان نقش، این امکان را فراهم کرده ایم تا در هر نقطه ای از ایران که هستید، گز با کیفیت بخرید.

برای اطلاع از قیمت انواع مدل گز با ما تماس بگیرید.

استفاده از مطالب گز اصفهان برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام گز اصفهان و لینک به منبع بلامانع است.

طراح و اجرا شرکت آژانس مهندسی موج دیجیتال

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.